transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Privat blir politik

Publicerad 2013-01-04 00:22:57 i Transigt

"Jag är så himla glad att du finns i mitt liv. Du lär mig så mycket om trans och så. Att du finns i mitt liv gör mig mer medveten."

Så sa en klasskamrat till mig för en månad sedan. I all vänligaste välmening och det var menat som en komplimang. Och det är ju fint om jag kan berika dens liv på något sätt.

MEN. DET ÄR INTE MIN UPPGIFT.
Att jag som transperson ska vara källan till kunskap. Det handlar om min identitet. Inte någon utbildning.

Jag är övertygad om att det privata är politiskt.
Vare sig vi vill eller inte.

Kommentarer

Postat av: Filliezz

Publicerad 2013-01-09 00:57:48

Det är så otroligt trist och provocerande när folk tar sig friheten att tala om ens identitet i sådana termer. Har själv varit med om folk som skall legitimera ens läggning genom att: "Åh, men vad coolt att du är gay. Jag har inget emot homosexuella, min farbror är homo!". Detta sker också i någon slags "accepterande" välmening, men blir fullkomligt idiotiskt och klavertrampande i sig. Som om jag någonsin skulle behöva någons okejande av min läggning för att vara legitim som existerande person?! Fuck that shit.


Det privata är alltid politiskt, i allra högsta grad. Och det är aldrig normbrytares uppgift att skola in alla heteronormsmarodörer i hur en kan bredda sitt inskränkta tunnelseende.

Kul att jag hittade din blogg! Är själv i någon slags könsidentitetsfilosofisk period och söker ord på mina tankar. Har definierat mig som queer och lesbisk länge, är androgyn osv, men måste likväl på något vis ta mig ur de snäva könsbojorna i vilka jag fullkomligt saknar plats - men likförbannat befinner mig inom. Tror att dina ord kan vara en pepp på vägen!

Jävla samhälle va, egentligen skulle en inte ens behöva tänka på sådant här. Det är väl däri den största problematiken ligger: att folk i allmänhet aldrig någonsin funderar över kön/sexualitet/monogami etc. I den bästa av världar, skulle acceptans råda och inget tas för givet.

Men däri, ligger en strävan: om kampen mot förändring!

Svar: Så himla fin kommentar. Tack!
Det är sannerligen en skitvärld vi lever i. Det är så tråkigt att till och med personer som tänker att "jag är så öppensinnad och accepterande" bidrar till att heteronormen växer sig ännu starkare.

Att börja ifrågasätta om en verkligen är som en alltid och framförallt andra trott är spännande. Omvälvande. Nyttigt och kul. Vad en en kommer fram till tänker jag att det viktigaste är att en själv trivs och mår bra.

Pepp och kärlek till dig.

Kampen fortsätter!
Louv None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela