transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Jag orkar inte provocera

Publicerad 2013-04-23 19:22:38 i Transigt

Orkar liksom inte vara ett provocerande statment. Orkar liksom inte se mig över axeln när jag hånglar på stan. Orkar liksom inte få mitt namn ifrågasatt 200 gånger i veckan. Orkar liksom inte inte kunna dra anekdoter från mitt liv eftersom de inte är hetero. Orkar liksom inte känna mig missanpassad. Orkar liksom inte känna att jag inte orkar känna mig missanpassad. Orkar liksom inte mer heterons nornchalans och totala oansvar. Orkar liksom inte att hela tiden vara någon som ska sticka ut, vara stark och egen. Orkar liksom inte det. Förstår ni det? Jag slår så hårt på tangenterna just nu.

När jag hånglar på stan vet jag inte om det är jag eller andra som är den västa homofoben. Men jag kan inte slappna av. Jag ser blickar - det kanske bara är förtjusning över att vi vågar. Jag vet inte. Jag är rädd för att träffa föräldrars bekanta. Och varför är jag det. För att jag skäms. För att jag vill "skydda" mina föräldrar.

Härromdagen var jag och en bästis på Ikea. Jag var ledsen. Min ena bästis ville hålla mig i handen. Jag sa: Mysigt och skönt, jag behöver lite styrka. Ja, svarade min kompis. Och så blir det lite vardagsaktivism också. Jag pallar inte det. Att det är så.

Kommentarer

Postat av: Samuel

Publicerad 2013-04-23 22:22:28

Förstår dig.. Känner igen mig i känslan..

Postat av: Filliezz

Publicerad 2013-04-24 17:53:43

Förstår precis vad du menar. Grejen att ens vardagliga göromål plötsligt blir politiska statements för att en råkar leva i heteronormens högborg alltjämt. Att alla icke-hetero-handlingar får inskränkta normisar att tänka en sekund extra - det som syns i kollegors ögon när en berättar att en har en samkönad partner - och det SYNS en millisekund av: "Aha".

Att en inte kommer ut en gång i livet. Att en måste komma ut, resten av jävla livet.

Men en positiv vinst av att göra icke-hetero-handlingar i allmänheten är väl att det saaakta men säkert normaliseras, accepteras än mer. Hoppas jag?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela