transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Att komma ut i skolan

Publicerad 2012-08-28 19:28:49 i Allmänt

Jag har precis börjat på en ny utbildning. Och jag bestämde mig ganska direkt att berätta om att jag inte är bekväm med att könas för min ansvariga lärare. Det var ganska jobbigt att berätta men samtidigt väldigt skönt. Min lärare var helt obekant med begreppen, både cis och trans. Samtalet gick över gränser och min lärare frågade alldeles för privata frågor. Jag upplevde de opassande frågeställningarna som ett sätt att förstå vad jag menade och inte på något sätt dömande eller föraktande. Därför blev situationen inte olidlig.

Jag har inga planer på att komma ut för hela min klass. Men jag kände att det var viktigt för mig att få berätta för någon som kommer vara mycket aktiv i mitt liv den närmaste tiden. Positivt är att min lärare sökt efter mer information och läst på. Idag kom den och bad om ursäkt för vissa av de frågorna jag fick (ja, typ frågor om vem jag ligger med och så vidare). Jag blev så himla glad. Att den anstränger sig och vill förstå och vill inkludera. Det berikar den som människa, mina klasskamrater och mig. Ja, och alla andra i min lärares omgivning också såklart. Jag tror nämligen att ju mer medvetna vi är om hur föreställningar om kön påverkar oss, ju lättare är det att hitta precis det sätt att identifiera sig så som känns bäst för just dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela