transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Där var jag

Publicerad 2012-08-24 00:28:18 i

Av många olika anledningar kastades jag in i transfrågor för ungefär ett år sedan. Jag blev transkampskämpe och gick från att känna till luddiga begrepp, främst om transexualism, till att aktivt arbeta för unga transpersoners rättigheter. Jag hade människor i min omgivning att fråga och jag läste på. Jag läste verkligen allt jag kunde hitta. Transkampen blev extremt viktig för mig, hela jag fylldes av starka känslor på många olika sätt. Jag blev arg på mig själv som i över 20 års tid gått omkring och könat människor jag inte vet ett dugg om. Jag blev arg på samhället, på skolan, vården, politikerna för att ingen någonsin pratar om trans.

En dag, på en arbetsplats som arbetar aktivt med transinkludering och transkompetentbemötande, bestämde jag mig för att testa. Testa att vara okönad. Och där och då: PANG! Där var jag. Varje gång någon pratade om min med neutralt pronomen eller tilltalade mig med ett okönat smeknamn rös jag av välbehag. Där var jag. Bitarna föll på plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela