transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Dilemman

Publicerad 2012-10-13 14:40:57 i Transigt

Igår så fick jag veta att det finns personer som könar även mitt okönade namn. Då undrar jag såhär: Vad är de som de inte fattar? På riktigt så tycker jag att det är otroligt respektlöst.

Vi håller just nu på att välja praktikplatser i skolan. En del av dem söker 1. specifikt tjejer. 2. personer med annan bakgrund "än den vanliga".

Här blir det otroligt problematiskt för mig.
Hur ska jag göra?

1. På en av de redaktioner de söker specifikt tjejer skulle jag gärna vilja vara. Mitt juridiska kön säger att jag kan ta en sådan plats. Mitt mentala säger att jag inte kan. Det känns helt omöjligt att vara i denna bransch och vara trans emellanåt. Jag känner lite såhär: Vem är jag ens?

2. På en annan praktikplats vill de ha personer som har "en annan bakgrund än den vanliga" vilket jag antar är vit medelklass. Egentligen säkert en vit cis medelklass men eftersom ingen är medveten om könsidentitet så är det väl ingen som vet att det ens finns cispersoner.

(En annan grej, det finns mycket fint i mitt liv också. Men här på bloggen kan jag liksom spy över sånt som jag inte kan spy över i "det verkliga livet").

Kommentarer

Postat av: Elias

Publicerad 2012-10-14 13:53:46

Testa med dem som söker icke-normativ person och se vad som händer =)
Fast det känns ju synd att de ens ska bestämma vem de vill ha, bättre och ta nån som verkligen är intresserad och skita i vilket kön, ursprung den har

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela