transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Föreläsningsmardröm

Publicerad 2012-10-25 23:26:48 i Transigt

I går hade vi en fruktansvärd föreläsare. Personen var någon form av expert på diskriminering i medier. Bland annat av hbt-personer. Hen hade forskat på ämnet och menade att medier inte tar upp hbt-perspektiv så mycket som de borde. Bland annat menade hen att hatbrott inte skildras i media i den utsträckning de sker. Hen hade sina poänger. Dock var det mycket som var otroligt jobbigt.

Det första var att föreläsaren hela tiden utgick från att vi var en klass med vita, heterosexuella, funktionsdugliga, cis-personer. Hen pratade om vårt ansvar som journalister att skildra dem, de andra. Det tycker jag är en fruktansvärt dålig utgångspunkt. Det blir exluderande att prata på ett sådant sätt. Jag upplevde det även som otryggt i ett annars ganska tryggt rum.

Hen hade inte heller någon som helst koll på termer. Föreläsaren är en forskare på diskriminering i media av bland annat hbt-personer. Dock visste hen inte vad t:et stod för. Det fick jag snällt berätta. Och någon klasskamrat fick fylla i min förklaring (att t står för transpersoner och inte enbart transsexuella) med att säga något om transvestiter och sånt...

Dessutom fick folk uttrycka homofobiska åsikter lite fritt i klassrummet. Och föreläsaren själv. Hen sa till exempel: Jag ville kräkas första gången jag såg två män kyssas.

Klasskamrater och även föreläsaren använde flera gånger argumentet JAG KÄNNER EN HOMOSEXUELL OCH HEN SÄGER ATT...

Jag kanske är extra känslig eller något men jag vet inte. Det kändes inte okej någon stans.
Förlåt. Men jag ORKAR INTE.

Jag var helt knäckt i går.

Kommentarer

Postat av: Samuel

Publicerad 2012-10-26 00:17:24

Tycker inte alls du är extra känslig. Det där var fan inte okej.

Postat av: Alex

Publicerad 2012-10-26 20:48:08

Fyfan. Varför kan folk inte bara sluta berätta om saker dom inte har någon aning om? -.-
Du är inte alls extra känslig.

Postat av: Mio

Publicerad 2012-10-27 12:59:02

Sa du dessa åsikter till föreläsaren med? Så att hen kan förbättra sej?

Svar: Det är på gång. Jag ska sammanfatta min kritik och så ska ansvarig lärare framföra den! :)
Louv

Postat av: Nanna

Publicerad 2012-11-15 18:28:52

Åhh, "JAG KÄNNER EN HOMOSEXUELL OCH H*N SÄGER ATT...", det är något stör mig så kollosalt, att folk börjar snacka om andra MÄNNISKOR som om dem var av en helt annan ras.

Svar: Ja, det är helt sjukt!
Louv

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela