transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Hur ska det här gå till, egentligen?

Publicerad 2012-10-06 19:10:49 i Transigt

Idag undrar jag hur jag någonsin ska kunna komma ut för min familj? Det känns helt sjukt att det ens skulle kunna vara möjligt. Jag förstår inte hur det skulle gå till. Idag fick min mamma se en bild med mig och ett gäng transallierade vänner och annat löst folk. Och mamma ba: "Vi första anblick skulle man kunna tror att det fanns fler än tjejer på bilden!" JA DET ÄR JU JUST DET DET GÖR!!! Kön är varken konstant eller skrivet i stjärnorna. Hur förklarar jag det för en person som inte ens vet att det finns någon annan möjlighet. Jag gömmer mitt namn och andra icke heteronormativa attribut. Jag gör det instinktivt - för vetefan hur jag ska göra... Tips mottages tacksamt!

Kommentarer

Postat av: Alex

Publicerad 2012-10-06 22:23:14

När jag kom ut för min mamma, "för första gången" i mars tror jag det var, så hade jag försökt förklara lite om det innan. Jag hade skrivit en uppsats om hbtq och bett henne läsa för att leta stavfel, jag berättade om någon jättehäftig blogg jag hittat, kolla mamma; han föddes i en tjejkropp, och nu rättar han till det med manligt hormon. Sen när jag kom ut så sa jag typ mamma, jag måste säga en sak… Och sen var det typ bara ja, jag är intergender, hon undrade vad det var och då sa jag helt enkelt att det är när man inte kille, inte tjej, kanske både och, att det kan vara lite olika, men bortom könen iaf.
Jag gjorde det alltså så enkelt som möjligt, så hon kunde vänja sig vid den tanken. Lycka till!!

Postat av: Samuel

Publicerad 2012-10-06 23:18:38

Sluta gömma dina känslor, men om du är orolig över dina föräldrars reaktioner så kan du "släppa fram" lite i taget och om de reagerar (vare sig det är negativt eller positivt) så kan ni diskutera det och du kan sakta men säkert få dem att inse mer om dig och hur du känner.
Du kan fråga dem vad de (tror de) vet om trans*personer och sedan tipsa om böcker, hemsidor eller annat där de kan hämta information.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela