transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Kompromissa med mig själv

Publicerad 2012-10-10 23:36:30 i Transigt

Idag var jag en journalist ute på ett jobb. Jag följde en skolklass under ett par timmar och pratade med lärare och elever. Skolan är livrädd för allt utanför heteronormen. Helst ska inget vara icke normativt för då blir det ofta problem.

Det började redan i morse när jag valde kläder. Inga utsvävningarna. Så neutralt jag bara kunde. Jag försökte anpassa mig.

Väl på plats i skolan började jag ett arbete med att skapa ett förtroende med både pedagogen och eleverna. Det fanns en tydlig jargong på skolan. Inte särskilt hård. Men tydlig. Heteronormativ. Tvåkönsnormativ. (Vad hade jag egentligen väntat mig?)

Flera gånger sa jag saker som jag inte skulle ha sagt. Jag refererade till och med till mig själv som tjej en gång. Bara för att smälta in. Skapa förtroende och tillit hos den person jag intervjuade.

Jag kommer hamna i liknande situationer igen. Jag vet det. Men jag måste lära mig att hantera dem så att det känns bra för mig också.

Det blev en väldigt bra text, jag skapade ett förtroende hos både elever och lärare. Men jag fick kompromissa med mig själv. Lite för mycket.

Skulle vilja komma i kontakt med könsöverskridande journalister. Tips mottages tacksamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela