transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

"Är du kille eller tjej?"

Publicerad 2012-09-17 22:17:13 i Transigt

Idag låg rapporten "Är du kille eller tjej?" framme här hemma.
"Är du kille eller tjej?" är en intervjustudie med olika unga transpersoner som fokuserar på dessa individers bemötande i vården och i skolan. Jag tror att rapporten är skriver efter Socialstyrelsens rapport "Hon, han, hen" som visar att unga transpersoner generellt mår sämre än cisungdomar. "Är du kille eller tjej?" är mycket bra läsning med bland annat ett väldigt bra könsidentitets-ABC. Samt lite olika berättelser om att vara trans.

Den jag har en kärleksrelation med (som jag periodvis också bor ihop med) vet om att jag är trans. Dock är personen själv inte trans och hade inte särskilt mycket kunskap när jag kom ut. Jag är glad att den läser på. För sin egen skull. Kunskap berikar säger en ju. Och jag tror att det är sant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela