transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Personligt pronomen

Publicerad 2012-09-11 18:34:31 i Transigt

I skolan diskuterade vi i dag DNs beslut att förbjuda användning av hen i deras nyhetsartiklar och reportage. Det som gläder mig är att de flesta i min klass tycker att det är ett idiotiskt beslut. Mina klasskamrater tror på hen och på behovet av ordet. Dels som ett komplement till hon eller han men också som ett personligt pronomen.

Jag föredrar personligen den som pronomen. Men hellre hen än hon eller han.

I debatten är det viktigt att komma ihåg att hen inte bara är ett queerpolitisktställningstagande utan många människors PERSONLIGA PRONOMEN!

Kommentarer

Postat av: Alex

Publicerad 2012-09-12 17:31:33

Sjukt att dom ens funderar på det. Det skadar ju inte någon att läsa hen precis. Jag blir så sjukt irriterad.

Postat av: Elias

Publicerad 2012-09-22 13:17:37

Precis. Hela hen-debatten är så onödig egentligen. I Finland finns ju bara hän, och inga könsbestämmande pronomen. En av eleverna jag pratade med igår sa att det är likadant i dens land, tror det är Somalia men är inte säker

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela