transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Pojktanten

Publicerad 2012-09-07 17:46:48 i Transigt

Idag har Pojktanten av Ester Martin Bergsmark premiär!
Här kan du se trailern. 
 
Jag ska se den såfort jag bara kan hade jag tänkt. Förhoppningsvis innom en liten vecka. 
 
Det är redan en viktig film. Idag har jag läst mängder av recentioner och artiklar om filmen. Det blir så himla tydligt i en journalistisk text hur van en journalist är att tänka utanför könsnormerna eller inte. Det könsöverskridande och svårdefinerade gör visa skribenter nervösa. I Skånska Dagbladet till exempel, där kallas den ena huvudpersonen vid förnamn, Eli (neutralt) och den andra vid efternamn, Bergsmark. Bergsmark har ju ett genderbender-namn, kan vi verkligen skriva så i tidningen..? Andra skribenter könar som aldrig förr, i var och varannan mening. Det blir ett väldigt könande, lite maniskt. Medans vissa skribenter skriver som ett rinnande vatten och hyllar årets viktigaste film.
 
Men vad viktigt det är. Nu nås fler av kunskapen om att kön inte är fast eller lättdefinerat för alla männiksor. 
 
Ester Martin Bergsmark sa i en intervju med Fokus
"Någon slags transperson får jag väl säga att jag är"
 
Tack för det! 
 
Ps. Tycker att det är väldigt ironiskt att Hamilton 2 slås upp som veckans filmpremiär. Det är nog den cisigaste film jag kan tänka mig. Och jag lovar mig själv och er att aldrig någonsin se den. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela