transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Vad håller ni på med, polisen?

Publicerad 2012-09-25 19:52:00 i Transigt

Med anledning av den här artikeln började jag tillsammas med några i min klass idag att rota i vad polisen gör för att skydda transpersoner. 
 
Såhär står det på polisens hemsida:

"Hatbrott är ett samlingsnamn för olika brott som begås på grund av gärningspersonens negativa inställning till vissa egenskaper hos personer eller vissa grupper i samhället. Hatbrottslagstiftningen grundas på:

  • hudfärg
  • nationellt eller etniskt ursprung
  • religionstillhörighet eller trosbekännelse
  • sexuell läggning, det vill säga hetero-, homo-, trans-, eller bisexuell" 

Redan här lyser okunskapen genom. Transsexuell är ju som bekant ingen sexuelläggning.
 
I brottsbalken (alltså lagen) nämns däremot ingenting om transpersoner. Så här står det i brottsbalken kapitel 29. Paragraf 2. 
 
"7. om ett motiv för brottet varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet,"
 

Brottsbalken är ju såklart inget polisen styr över men de agerar ju efter den. Lagens förlängda arm säger en ju. 
 
I den här broschyren "Att vara sig själv är inte ett brott" som Polismyndigheten i Stockholmslän gett ur forsätter det vansinet.
 
Brochyren börjar med att förklara att det är viktigt att alla ska kunna vara sig själva och att det är därför polisen tycker att hattbrott är särskillt allvarliga. 

"I den här broschyren vill vi berätta vad som utmärker ett hatbrott, hur polisen arbetar med dessa frågor och vilken hjälp du kan få."

Alltså det står ganska klart att polisen vill informera personer att möjligheten att anmäla hatbrott finns och att en blir tagen på allvar. 

Såhär fortsätter broschyren: 

"Har någon i din familj reagerat aggressivt eller hotfullt på att du är homosexuell, bisexuell eller en transperson??

Även inom familjer kan det faktum att någon är homosexuell, bisexuell eller transperson betyda att han eller hon får uppleva våld hot och trakasserier." 

Nu signalerar broschyren att homo-, bisexuella och transpersoner kan få hjälp. 
Dessutom förutsätter polisen bara att personer är antingen män eller kvinnor genom att använda sig av han eller hon. Ytterst klantigt när en pratar om just transpersoner... 

Kom nu ihåg att i polisens broschyr om hatbrott antyds det att homo-, bisexuella och transpersoner kan få hjälp. Med transpersoner omfattas inte av hatbrottslagstiftningen enligt lag. 

Avslutningsvis ger polisen HBT-personer små tips och råd på vägen om hur en kan minska risken att utsättas för brott (eller vara observanta på för att bli säkrare): 

"Tyvärr lever vi ett samhälle där alla kan råka ut för opro­vocerat våld. Med detta som bakgrund finns det några
faktorer som det är bra att vara observant på för att bli säkrare.

RISKFAKTORER
Alkohol: Under alkoholpåverkan försvinner delar av omdömet.
Platser: Undvik risker genom att vara på platser där det rör sig mycket människor. Du minskar risken om du är i sällskap med någon. En risk är att vara berusad och gå hem själv från t ex krogen.
Tider på dygnet: När uteställen med serveringstillstånd stänger. 
Kollektivtrafik: Det är inte farligt att åka buss eller tunnel­bana men däremot kan det vara mer våld och stök under helg och sena nätter när fler alkoholpåverkade personer åker till och från krogen."

Alltså stanna hemma kära HBT:are, för polisen vet ju inte riktigt hur de ska hantera brott mot transpersoner. För de verkar ju inte ens veta vad transpersoner är för något.

Här med ska jag: 
Aldrig dricka alkohol. Mitt omdömme försvinner ju då och då kanske jag råkar berätta för någon att jag är trans och få på käften. Det hade ju varit synd. 
Jag ska inte röra mig på platser där det inte är så mycket folk. Jag får alltså stanna hemma. Och ska jag gå ut så ska jag för gudsskull inte gå hem när krogen stänger. Nä, alla transpersoner måste vara hemma före midnatt!  Det är inte farligt att åka buss (nähä!?) men som transpersoner kan ju provocera fulla cispersoner och därmed trakaseras. Så det ska jag också låta bli. (Hela det sista stycket är självklart ironiskt. Att någons liv skulle styras av människor som inte accepterar personer utanför normen är en helt absurd utgångspunkt). 

 

Nu undrar jag: 

VAD I HELVETE ÄR DET HÄR? 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela