transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Det könade jävla samhället

Publicerad 2013-02-06 17:28:00 i Transigt

Idag såg jag att någon hade skrivit så här på sin blogg:

"Jag är inte rädd för ordet [hen], jag är trött på den könlösa samhället."

Då svarade jag såhär:

Det könslösa samhället? Ursäkta mig, men det är bland det dummaste jag hört. Jag är en person som definierar mig utanför tvåkönsmodellen (kvinnor och män). ALLTING i samhället är uppbyggt på tanken om att två kön och ALLTING i samhället styrs efter det.

Jag blir ifrågasatt när jag går till läkaren, när jag ringer skatteverket, när jag pratar med mina släktingar, i skolan, på jobbet, när jag ska gå på en offentlig toalett, när jag pratar med min egen mamma, när jag lämnar fram legitimation i en affär, när någon kollar i mitt pass på flygplatsen, när jag byter om i offentliga omklädningsrum, när jag arbetar som volontär. Jag blir ifrågasatt när jag gör någonting utanför hemmets trygga väggar.

Att du pratar i termer så som "det könlösa samhället" upprör mig något kopiöst. För samhället är inte okönat. Samhället är så jävla, jävla, jävla KÖNAT.

Trots hen-disskusion på Kultur-sidorna i DN är det såhär. Det är så för att människor är så jävla fast i tvåkönsmodellen. Att du som cis-person (alltså inte transperson) tar dig rätten att säga att det är okej att bli kallad hen om en är könlös. Det är inte din rätt att okeja. Människor bestämmer själv, lika mycket som du bestämmer om du vill bli kallad hon. Och jag kan inte komma och säga att det är okej eller inte. Det är inte min rätt att okeja dig.

Att vara cis-person är ett privilegium. Privilegium är asnajs, för en får en massa fördelar av dem. Men en måste komma ihåg att ta ansvar för sina privilegier. Att inte nedvärdera någon annans pronomen t.ex. Eller att lämna plats och själv ta ett steg tillbaka.

Samhället är så otroligt könat att allt hängs upp på kön. Dör någon i en bilolycka tycker folk att det är lättare att ta till sig om personen könas. Varför är det så? Det handlar om människoliv och inte om en person är född med fitta eller kuk? Tvåkönsnormen och dess olika roller begränsar människor. Om vi slutar hänga upp oss på kön hela tiden är vi alla fria att göra precis vad vi vill. Inte bara de människor som har privilegierna.

Kommentarer

Postat av: Alex

Publicerad 2013-02-08 17:45:15

Fan vad bra skrivet. Är du okej med att jag länkar detta inlägget på min blogg?

Svar: Tack Alex! Absolut.
Louv None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela