transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

En gång för alla

Publicerad 2013-01-11 23:29:52 i Transigt

I dag har jag ursinnes-twittrat (@transigt). Jag tar det här också. 
 
Jag avskyr när cispersoner tycker att de ska bestämma vem som är en transperson. Vem som räknas och vad som räknas. Jag arbetar en del i kvinno- och transseperatistiska sammanhang. Fast ibland tänker jag att transdelen av seperatismen bara är ljug.
 
En gång för alla: 
Det går inte att bara inkludera en "sorts" transpersoner om du sysslar med transinkludering. Den attityden bygger på att dela upp transpersoner efter vilket "kön" del EGENTLIGEN tillhör. 
 
Jag har också hört kritik mot pronomenrundor i grupper. Jag tänker att pronomenrunda är en självklarhet för att ens möjliggöra för en person som inte är cis att känna sig välkommen i en grupp. Jag har hört personer som menar att rundorna skulle kunna skapa en norm där det inte är okej att vara cis. Att personer skulle känna sig tvingade att välja ett könsneutralt pronomen. Vilket är en helt befängd tanke.
Nämn det sammanhang där det är creddigt att inte ha en könsidentitet som inte stämmer överens med tvåkönsmodellen.
En annan gång har jag hört att transpersoner känner sig tvingade att komma ut vid pronomenrunda. Tänker såhär: Vänd på det. Utan pronomenrunda är det näst intill omöjligt för en annan transperson som gärna vill komma ut, att just kunna göra det. (Och den person som inte vill komma ut, behöver inte göra det. Det är inte som om människor brukar anta att en person är trans om en inte skrikit det rakt i ansiktet på dem. Det är knappt så att de fattar då ens, tänker jag). 
 
Och för cispersoner är det inte så jävla farlig att behöva reflektera över sin egen könsidentitet. Jag vet, det kan vara lite läskigt. Att liksom börja se att det kanske finns ett annat sätt än en tidigare trott. Men det behöver ju inte vara så, en kanske bara lugnt och sansat kan konstatera att jag är cis och nöjd, stolt och glad över det. Eller så finner en nya vägar, nya möjligheter. Finner känslor hos en själv som en inte visste fanns. Eller som glömts bort. Tryckts bort. 
 
Jag tänker såhär: Kan inte alla bara fatta att könsidentitet inte bara handlar om könsorgan? Och så respekterar vi varandra. Vi behöver absolut inte vara överens, vi kan ha tusen olika könsidentiteter och sätt att se på kön. MEN vi kan väl i alla fall respektera varandra. Och fatta att könsidentitet inte handlar om könsorgan. 
 

För vilken cisperson tänker egentligen såhär? Jag har fitta det är BARA därför jag är en tjej. 
Det handlar om så mycket mer i identitet. Hur en känner sig, hur andra uppfattar en, vilka "signaler" en sänder, hur staten ser på ens kön, vad en gör, hur en pratar och så vidare och så vidare. För allt som oftast så ser vi ju inte just könsorganet på en person. Utan vi läser ju av henne på så många andra sätt. Såklart så handlar allt detta om könsnormer och könsroller också. Men vi blir liksom inte av med dem bara sådär. 
 
Vi måste förgöra tanken om två överlägsna kön och deras motsattsförhållande. 
Och vi måste göra det nu. 
 
Kampen fortsätter! 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Elias

Publicerad 2013-01-16 12:01:45

YES, så jävla bra sagt, tack för det inlägget =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela