transigt.blogg.se

En blogg bortom kön

Jag vill skriva om fobin

Publicerad 2013-01-03 22:36:06 i Transigt

Jag vill skriva om homofobi. Om transfobi. Egentligen vill jag skriva om alla orättvisor, men homofobin och transfobin är det jag utsätts för, det jag känner den bittra eftersmaken av, det jag kan vittna om.

Jag vill att människor ska se. Ska få veta, höra och påverkas av det som händer. Hela tiden. Varje dag.

Jag vill att personer som agerar homofobt och transfobt, medvetet och omedvetet. Jag vill inte att homofobi ska vara ett rödmarkerat ord när jag skriver det här. Jag vill inte att bög ska vara det, jag vill inte att transperson ska vara det.

Jag vill inte leva i ett heterosexistiskt samhälle. Jag vill inte att någon ska trakasseras för hur de ser ut, hur de identifierar sig, vad de heter, vem de ligger med, vem de blir kära i, hur de har relationer.

Jag vill inte behöva behöva känna obehag inför min släkt på grund av vem jag blir kär i eller hur jag ser på mig själv. Jag vill inte att du ska behöva känna så och inte du och inte du.

Jag vill inte vara begränsad i min kärlek. Jag vill kunna visa den. Utan att behöva utstå hot, våld, verbala trakasserier, hån och blickar (ja, allt det där har jag varit med om). Jag vill inte heller att du ska behöva utstå det. Eller någon annan.

Jag kräks på världen. På att det är så här.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kön är ljug. Det vet jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela